هوش دانش آموزان در هر سنی بر اساس منحنی طبیعی مشخص شده است .تعدادی از دانش آموزان از نظر بهرهوشی دارای هوش بالا و تعداد زیادی در حد وسط و دانش آموزان عادی و تعدادی از دانش آموزان از نظر یادگیری توانایی کمتری دارند .دانش آموزان باهوش با کمترین تمرین درس را یاد می گیرند و دانش آموزان عادی با تمرین بیشتری درس را یاد می گیرند و دانش آموزان کم توان با تمرین و تکرار بیشتری درس را یاد می گیرند . معلم سعی بر آن دارد که درس را به صورتی توضیج دهد تا همه دانش آموزان درس را یاد بگیرند .تمرین و تکرار درس از طرفی دانش آموزان باهوش را خسته و در نتیجه باعث خستگی دانش آموزان باهوش می شود .برای حل مشکل این است که معلم به خلاقیت دانش آموزان باهوش توجه کند و از آنها بخواهد تا در کتاب درسی خود مطالبی را پیدا کنند که تا کنون توجه نکرده اند این نکته باعث ایجاد خلاقیت می شود و از افت تحصیلی دانش آموزان باهوش می کاهد . در نتیجه باعث ایجاد انگیزه در درس خواندن دانش آموزان باهوش می گردد