درمان اختلال یادگیری با توجه به آیات قرآنی
اختلال یادگیری به این معنی است که بعضی از دانش آموزان در
خواندن و نوشتن وریاضیات مشکل دارند.این دانش آموزان از نظر هوش طبیعی می باشند و
بیشترین مشکل در خواندن و نوشتن و ریاضیات دارند . برای حل مشکل این نمونه دانش
آموزان بهتر است اول بر روی خواندن دانش آموز توجه شود و سپس به مشکل نوشتن او
.اکثر آموزگاران به دانش آموزان تکالیف بیش از حد توان دانش آموز می دهند و دانش
آموزان بدون درک و فهم مطالب درسی را کپی می کنند.درسوره علق به پیامبر وحی می شود
: ((بخوان به نام پروردگارت که آفریده است)) در همین سوره دوباره به خواندن فرمان
داده شده است .در آیه 3 همین سوره ((بخوان و پروردگار تو بس گرامی است )) و تا آیه
5 در باره خواندن و نوشتن تاکید شده است و در آیه 4 (( همان که با قلم و کتابت
انسان را آموزش داد)) یعنی خواندن مهمتر و در درجه اول قرار دارد و بعد نوشتن .اگر
در درمان اختلال یادگیری ابتدا به خواندن و سپس نوشتن توجه کنیم اختلال یادگیری
دانش آموزان قابل درمان می باشد.در آموزش و پروش ایران در گذشته ابتدا به خواندن و
روش آموزش به صورت تفکر رفتار گرایی و قدم به قدم بود به این صورت که به دانش آموز
ابتدا حرف آ و سپس ب را می آموختند و کم کم دانش آموز کلمه آب را یاد می دادند و
با توجه به حجم متناسب کتاب های درسی دانش آموزان ابتدا مهارت خواندن و سپس مهارت
نوشتن را یاد می گرفت و با بخش کردن و هجی کردن کلمات جدید را می آموخت.درکتاب های
درسی امروز دانش آموزان دو کتاب کار بنویسیم و بخوانیم برای دانش آموزان در نظر
گرفته شده است و دانش آموزان به صورت گشتالتی کلمات را می آموزند و سپس با قدرت
تشخیص و تمیز با حروف آشنا می شوند مثلا دانش آموز اول کلماتی مانند آب آبی دریا
را یاد می گیرید و دور حرف آ ا دوم خط می کشد و بعد بخش وهجی می کند . در نتیجه
اختلال یادگیری در دانش آموزان از دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول و حتی دوم
انتقال می یابد.برای حل مشکل اگر ما ابتدا به خواندن دانش آموز توجه کرده و سپس به
نوشتن تاکید کنیم موثر و مفید است.تحقیقات میدانی نویسنده در حل مشکلات دانش
آموزان و تاکید بر خواندن در حل مشکل و سپس نوشتن و تاکید بر خوش خط و زیبا نوشتن تاثیر
زیادی در درمان این نمونه از مشکلات دانش آموزان داشته است